Warning: trim() expects parameter 1 to be string, array given in /home/ttlir/public_html/libraries/joomla/html/parameter.php on line 83
نقاشی هند | تی تی ال
نقاشی هند مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
میانگین امتیار کاربران: / 1
ضعیفعالی 
فرهنگ و هنر - نقاشی
چهارشنبه ، 13 آبان 1388 ، 10:28

نقاشی هند

          نقاشی نیز مثل موسیقی و هنرهای زیبا و تجسمی هنند از دین و مذهب سرچشمه گرفته است . قدیمی ترین آثار منقول در دره ایندوس Indus و Harrappa و پنجاب و محل چانهودار و موهن جودار و Mchonjodara نمودار خوبی از نفوذ فکری هندوایسم و بودائیسم است ، اشیاء مکشوفه دارای شکل هندسی و اشکال حیوانات و فلز و سنگ است . دختران رقاص برنزی و مجسمه ی مردان از شروع تاریخ هنر هند رواج داشته است  .

          یک فرق بسیار بزرگ بین دوره شروع هنر با دوره ای که به نام ماریان نامیده شده وجود دارد و به سیصد تا چهار صد سال قبل از میلاد منسوب است .

          مجسمه های سنگی مثل مینه روا ـ لیون کاپیتان در سرناس سمبل قدرت هنری این دوره است چهار شیری که پشت به هم دارند و رو به نقاط اصلی هستند و غیر از این ها مجسمه هائی است که هریک سمبل قدرت مذهب است یاکشیز و یاکشاز  Yaks his Yaks has مجسمه های اولیه هیچ احساس و تعصب مذهبی ندارد ودر عوض احساس فرمان و قدرت امید و زیبائی را نشان می دهد .

          باستان شناسان پس از سالیان دراز  زحمت و کوشش دریافتند که در آن زمان (1000 سال پیش از میلاد ) رابطه ی هنری و فرهنگی میان کشورهای متمدن آن زمان وجود داشته و هنرمندان با سبک کار پیشروی هنر ممالک دیگر آشنائی پیدا می کردند همانطور که گفته شد حجاری های هند بیشتر دو جنبه دارد که عبارتند از :

1.     جنبه های دینی

2.     جنبه های رمانی

در حجاری های سبک اول به پیکرهای خدایان و فرشتگان برخورد می کنیم ، ریشۀ این سبک را باید در نحوۀ فکری آریائی ها عناصر طبیعت را سمبل خدایان مختلف قرار می دادند و به این جهت تعداد خدایان و فرشتگان حجاری شده بسیار زیاد است . در این نقوش از حیوانات مثل اسب و گاو نیز به چشم می خورد زیرا در اساطیر و حماسه های هند به عنوان سمبل مذهبی بوده اند .

  رقص یک قسمت دیگر از این سبک است پیکرتراشان هنر رقص را هم درسنگ نشانی داده اند .

  درطرحهای سبک دوم صورتهای گوناگون از زنان و کودکان هنرمند می خواسته است با دستهای ماهر خود احساسات عشق و محبت را نمایش دهد . نقش غارهای آجانتا بیشتر از این قبیل است ، گوئی آن را برای همیشه در دل سنگ جاودانی کند ، از لحاظ ارزش هنری این حجاری ها را می توان از جمله بهترین نقش هائی دانست که تاکنون به دست بشر ساخته شده است .

  درزمانی که آریائی ها ، در شمال هنرشان به اوج قدرت خود رسیده بود «درراویه ها» در جنوب هند مشغول تکمیل نقاشی بودند ، و سبکشان با سبک مردم شمال تفاوت داشت . ساختمانهای مرتفع و زیبای معبدها با تراشهای سنگی و ریزه کاریهای داخل و خارج معبد ، انسان را به حیرت فرو می برد .

  افکار دینی و فلسفی در آثار هنری هند تأثیرات عمیقی به جای گذاشته در زمان «ودا» 1500 تا 800 قبل از میلاد ، نفوذ دین برهمن به خوبی آشکاراست و سپس با آمدن بودا (483 ق.م )و مهاویرا نقاشی جلوه دیگری پیدا کرد . بودا پیغمیر هندوها است . او هم زمان زرتشت درایران بوده و اصطلاحات بزرگی بوسیله ی افکار فلسفی و اجتماعی خود درهند به عمل آورده و مهاویر نیز یکی دیگر از پیغمبران هندوهاست و همزمان بودا بود . مهاویر اصل عدم تشدد را در فلسفه هند وارد کرد تأثیر این دو پیشوای بزرگ هند فقط در در رشته های فلسفه و هنر نبود بلکه در زبان و عادات و رسوم و لباس هندیان نیز نمودار شد .

بزرگان دین بودا برای گسترش دین بودا و برهمن و همچنین رساندن پیغام های دوستی و صلح و صفا از هند به کشورهای چین و ژاپن و ممالک آسیائی جنوب شرقی و همچنین به کشورهای ایران عراق و مصر و افغانستان مسافرت کردند و در برابر ارمغانهای فلسفی خود آثار هنرمندان آن کشورها را با خود به هند آوردند و درنتیجه این تبادلات ، نقاشی هند از کشورهای دیگر تأثیر پذیرفت ، حمله های محمد بن قاسم در نقاشی هند اثر گذاشت ،با آمدن مسلمین به هند دوره ی هنر مینیاتورهای سبک راجپوت و بهوسائی Bosohli مشاهده می شود و از آن بیشتر هنر ایرانی در هند نفوذ پیدا کرد به خصوص در معماری و نقاشی که متعلق به دوره ی مغول و دوره ی  صفویه است بهتر ملاحظه می گردد و اختلاط هنرهای ملل مختلف با یکدیگر هماهنگی دلپذیری در هند پیدا کرد .

          در قرن هفدهم هند با اروپا تماس پیدا کرد و این ارتباط تنها در سیاست و اقتصاد ئ تجارت نبود . تأثیرهنر نقاشی کلاسیک اروپا در هند به خوبی ملاحظه می شود و به این ترتیب به نظر می رسد که نقاشی هند مجموعه ای از آثار متضاد ملل مختلف است ولی با دقت در آثار هنری هند پژوهند هنری در می یابد که هنر طراحی بربنیادی از دین و فلسفه ادبیات خالص خود بنا گردیده و مثل فلسفه ی خود جنبه ی جهان بینی را حفط کرده است و به صورت آثار هنری بسیار زیبا و بدیع به دوستان هنر عرضه گردیده است .

          از نقاشان بزرگ مدرن هند ، اپیندرانات تاگور ـ لین سینگ ـ کولکارنی هستند.

          

 

LAST_UPDATED2